Program
V den konání FotoFestu 28. listopadu 2013 budou v Národním domě na Vinohradech vystaveny fotografie vybrané Programovým výborem. Z těchto fotografií vybere porota vítězné snímky a během slavnostního vyhlášení výsledků budou vítězům předány ceny. Během dne bude též vyhodnocena Cena Dne otevřených dveří. Bude také vylosován jeden hlasující pro fotografii v této soutěži, který obdrží poštou též hodnotnou cenu.
Výstupem MFF UK FotoFestu 2013 bude oficiální Kalendář Matematicko-fyzikální fakulty UK pro rok 2014, který zde bude představen. Soutěžící, jejichž fotografie budou do Kalendáře vybrány, obdrží určitý počet kusů zdarma, vč. poděkování děkana fakulty.
Pořadatel zajistí pro finalisty soutěže slavnostní oběd v prostorech stylové restaurace Profesní dům (Malostranské nám. 25, Praha) pro max. 1 osobu/autora na jeden soutěžní snímek v celkovém součtu max. 3 osob z jedné instituce (vč. vyučujícího) bez ohledu na počet snímků. Počet osob může být redukován dle kapacit pořadatele.
Dopolední program FotoFestu bude probíhat od 8.30 do 11.30 hodin ve Společenském sále Národního domu, slavnostní vyhlášení a představení Kalendáře MFF UK se uskuteční od 11.35 do 12.00 hodin v Majakovského sále.
Součástí FotoFestu budou doprovodné akce v den konání:
v rámci dopoledního programu ve Společenském sále Národního domu
- 9.15 hod: veřejná přednáška předsedy poroty prof. Miroslava Vojtěchovského "Rozdíl mezi fotografií a fotkou"
Anotace: Architekt českého fotografického školství druhé poloviny 20. století, profesor Ján Šmok, vydal v osmdesátých letech jednu ze svých nejzáhadněji pojmenovaných knih: “Začněte fotografovat”. Titul publikace záměrně znejasňoval adresáty knihy a ze všeho nejvíce mohl vést k domněnce, že podle autorova názoru může fotografie mít nějaké bohulibé, respektive léčivé vlastnosti přinejmenším v té rovině, jako když někomu doporučujeme, aby se dal třeba na sbírání hub, protože to ho rozhodně uklidní a přivede na jiné myšlenky...Kniha ovšem cílila k odpovědi na otázku: Jak se “fotka”, běžný, bezmyšlenkovitě provedený snímek stává“fotografií”, tedy snímkem výtvarným, emocionálně účinným a přitom navíc ještě třeba tlumočícím obsahově závažná sdělení? Za výzvou: “Začněte fotografovat” se tak skrýval pokus sumarizovat cesty, které vedou od jakéhosi automatického, víceméně mechanického cvakání spouští fotografického přístroje k systematickému, koncepčnímu pořizování hodnotných fotografií a těmito cestami se chce zabývat přednáška “Rozdíl mezi fotkou a fotografií”. Jak postupuje porotce při hodnocení obrazů poslaných do soutěže? Co vlastně může hodnotit, když fotografie, stejně jako ostatní tvůrčí disciplíny z oblasti vizuálních komunikací, neumožňuje provedení exaktních měření, která by exaktně určila kvality jakéhokoliv snímku? Ale jde to, i když to zní – zejména lidem bytostně zakotveným v exaktních vědách – přinejmenším nerozumně. Stejně jako při posuzování jiných uměleckých děl hodnotíme vedle zvládnutí technické stránky obrazu to, čemu říkáme míra autorského vlivu, jinými slovy, jaká míra osobitosti v přístupu autora k celkovému vyznění obrazu se dá z uvedeného díla vystopovat: Jakých výrazových prvků vizuálního jazyka fotografie se rozhodl použít fotograf k tomu, aby z běžného a nijak zvlášť zajímavého detailu krajiny vytvořil nezapomenutelnou fotografii; jak si fotograf počínal, aby místo běžného portrétu do propagační brožury pořídil velmi účinný obraz, který divákovi možná nikdy nevymizí z paměti. To jsou ony momenty vytvářející z mechanického záznamu reality fotografii, která je monumentálním, nebo ještě lépe: vznešeným obrazem. To je vlastnost, jež hledáme a která proměňuje bezmyšlenkovitou fotku do roviny fotografického obrazu a propůjčuje mu určitý punc nesmrtelnosti...
v rámci odpoledního programu v budově MFF UK na Malé Straně
- 13.30 hod: veřejná přednáška historika fotografie Pavla Scheuflera "3D fotografie" v Království českém
Anotace: "3 D fotografie", nebo-li stereofotografie je samostatné odvětví plastické fotografie, založené na zobrazení a prezentaci dvojic snímků upravených tak, aby při prohlížení vznikal prostorový vjem. Právě stereofotografie měla zásadní význam pro proměnu fotografie v komunikační prostředek. Přinesla do domácností obrazové vjemy takové šíře, jaká do té doby neměla obdobu. Ze všech tehdejších fotografických technik nejvýrazněji upevňovala povědomí o zrodu nové vizuální kultury, kultury, založené na šíření informací fotografickým obrazem. - 14.30 hod: workshop pro soutěžící "Focení v divočině", který povede Jakub Nahodil. Expediční auta se zahrabala na pláži Tichého oceánu a nastává příliv. Jak se fotí v podobně vypjatých situacích přiblíží členové expedice Trabantem napříč Jižní Amerikou. I fotografie dobrodružství má totiž svá pravidla.
- 15.45 hod: workshop pro soutěžící "Vznik vědeckého obrazu hrou", který povede Petr Jan Juračka.
Anotace: Vznik vědecké fotografie může připomínat vývoj atomové zbraně, stejně jako dětskou hru na pískovišti. Ať už se však zvolí jakákoliv metoda, cílem celého snažení je vždy zachytit realitu tak, aby co nejjednodušeji a nejnázorněji vyprávěla příběh, který chceme sdělit. Nejde přitom vůbec o to, aby to co na fotografii bude vidět, vypadalo stejně jako ve skutečnosti. V rámci tohoto krátkého workshopu uvidíte (a částečně si i sami vyzkoušíte), jak např. fotografovat zajímavý objekt v normálním světle i ve fluorescenci a následně tyto dvě fotografie spojit v jednu. Ukážeme si také, jak nafotografovat jeden trojrozměrný objekt v desítkách různých rovin ostrosti, a ty pak spojit v jeden plně zaostřený snímek. Závěrem se dostaneme k fotografiím z elektronového mikroskopu a jejich počítačovému zpracování. Workshop povede Petr Jan Juračka z Přírodovědecké fakulty UK, kterého všechny tyto techniky nesmírně baví.